Lise Askvik
Kritikk og politikk

Vi vanlige folk bør ikke ha konto i DNB.

Published on: oktober 25, 2015 at: 19:06
56 kommentarer

Mobilen min ringte i forrige uke. Det var fra Dnb:
– Hei, jeg ser at du har tok ut alle penger fra Dnb og flyttet lånet ditt for en god stund siden. Hva skal til for at du kommer tilbake til oss som kunde?
Den hyggelige mannen ba om et svar og jeg kunne ikke skåne ham:
– Den dagen Rune Bjerke ikke lengre er toppsjef kan vi kanskje snakke sammen igjen.
Et stønn fra den andre enden.
– Okay…akkurat den er det litt vanskelig for meg å fikse, men jeg noterer meg det så får vi se.
Rune Bjerke

Hvis du er millionær, en som kan diktere vilkårene i banken som er så heldig å ha deg som kunde, behøver du neppe å lese dette blogginnlegget. Men hvis du har normal jobb og en inntekt, kan du trygt lese ferdig. Og jeg beklager hvis du har konto i Dnb og blir provosert; nettopp du må lese alt!

La oss begynne her:
Ergrer du deg over høye bensinpriser?
Sammenligner du noen gang priser før du kjøper deg noe nytt?
Kjøper du varer på tilbud?
Hvis du ikke vurderer banken din omtrent en gang i året, behøver du ikke å kaste bort tiden med å handle på tilbud eller ergre deg over bensinprisene. Disse småutgiftene utgjør ingenting i forhold til hva banken din sannsynligvis skrur deg for. Særlig hvis du er kunde i Dnb.

Penger på snor

Store banker har store tanker om seg selv. Dnb er Norges største, men er sjelden best på noe som helst i grundige undersøkelser som ser på vilkår som renter, lån, kortbruk, forsikringer og andre banktilbud. Flere andre storbanker er også for dårlige, men sjeldent mer arrogant overfor vanlige folks behov enn Dnb.

Samfunnet trenger banker for å beholde orden og tillit til pengemarkedet. De har et viktig samfunnsoppdrag. I tillegg har banken eiere som gjerne vil tjene penger på samfunnsoppdraget, og det er selvsagt helt greit. Problemet oppstår når Rune Bjerke jobber mye hardere for eierne enn for samfunnet og kundene. I disse dager er du som er Dnb-kunde med å betale enorme utbytter så søkkrike saudiarabiske eiere og andre mangemillionærer kan stappe enda flere av dine kroner ned sine allerede vulgærfulle lommer. Og når Dnb gikk 20 milliarder i overskudd i fjor og hadde råd til en utbyttegrad på 30 prosent kan du ta deg faen på at dette er penger du og kundene heller skulle hatt glede av gjennom bedre vilkår. Hvis du kunne tenke deg å bruke pengene dine på noe som helst annet enn å gi dem til disse folka så anbefaler jeg deg et bankbytte. Faktisk er ikke alle bankeiere like ublu som Dnbs.

(…fortsetter under bildet)

bære pengesekk

Jeg var en idiot. Hvis du, som meg, var Dnb-kunde i 2013, så var vi begge med på Rune Bjerkes «spleiselag». Selv om statsministeren sa det ikke var nødvendig, håvet Bjerke inn langt mer enn behovet tilsa fra alle Dnbs rentekunder, og han påsto at det måtte til for å dekke det økte statlige kravet til egenkapital. Hele 1500 ansatte mistet jobben fordi banken «måtte» stramme inn. Du har vel ikke glemt at Rune Bjerke, med en årslønn på drøye fem millioner, fikk en 26% økning i bonusen akkurat det året?
Jovisst var det et spleiselag: vi bankkundene spleiset på topplederens enda feitere bonus!
Bjerke skulle selvsagt ikke fått bonus, men sparken.
Og dette har jeg tatt opp med ham i klare ordelag på twitter, så han blir ikke overrasket hvis han leser dette blogginnlegget fra meg. (Hei Rune -skam deg!)

skam illustrert

 

Så kjære forbruker: hvorfor har du akkurat den banken du har?
Fordi det kjennes trygt?
Har du «alltid» brukt den samme banken?
Kanskje du ikke har så mange velge mellom?
Får du personlig service?
Gir de deg beste betingelser?
Mange er glad i banken sin. Det kan gi trygghet å ha den samme banken lenge.
Jeg sier ikke at det er bortkastet, for trygghet er en god følelse.
Men desto lengre det er siden du sjekket din bank opp mot alternativene, jo større er sannsynligheten for at du har for dårlige vilkår.
Vil du gjerne sponse banken din med noen tusenlapper i året? Hvis ikke, må du avklare med deg selv om den «personlige servicen» du får er verd 5000 kroner i året? Kanskje 10.000 kr eller 17.000?
Og husk; enhver bank forsøker å holde på deg som kunde. Jo bedre service du får fra banken din jo mer skeptisk bør du være.

«Trygt som banken» gikk fra å være en sannhet til en vits under bankkrisen på nittitallet. Du må ikke være naiv. For deg er kanskje bank en tillitssak, men for banken er det milliardbusiness. Banken gjør ingenting for å være grei; den pleaser deg for å at du ikke skal tenke på hva du betaler for å bruke dem fremfor en annen bank.

piggy-bank-621068_640

Mye tyder på at landets største bank også er den mest kyniske. Og det er lett å utnytte kunder som ikke stiller krav. Hvis flere kunder la press på Rune Bjerkes bank ved å forlate Dnb ville banken bli tvunget til å ta mer hensyn til kundene. Ved å la være å bytte bank taper alle kundene potensielle bedre kår. De som vinner mest på det er de som behøver det minst; eierne.

Jeg bytter bank omtrent en gang i året. Minimum hvert annet år. Jeg har i tillegg til Dnb hatt SEB, Postbanken, DinBank, Sparesmart.no, Bank Norwegian, Scandiabanken og BN-bank som jeg har nå. Jeg synes de har vært stort sett akkurat like bra. Og det er slett ikke vanskelig å bytte. Dessuten finnes egne meglere som kan sette bankene opp mot hverandre for deg. Og du kan enkelt gjøre det selv med hjelp av for eksempel Finansportalen.
Det tar deg maks en time å fikse det meste. Du kan altså i løpet av et kjapt søk og et bankbytte tjene flere tusenlapper på 60 minutter!
Men du har kanskje så god råd at du kan la være?

På sikt kommer politikervennen og maktelitisten Rune Bjerke til å vandre vekk fra toppstillingen i Dnb, sannsynligvis med en feit fallskjerm, og over til en annen overbetalt lederstilling -med en ny, ublu fallskjerm. Dersom banken da har klart å ta grep og sette kunden før eieren skal jeg vurdere å komme tilbake. Enn så lenge tillater jeg meg å tvile på at det vil skje uten at vi kundene tar kontrollen.
Godt bankbytte!

 

PS: Den beste grunnen til å beholde Dnb synes jeg er at det jobber mange fine folk der. (Hei Dagfinn <3) Men det gjør det nok også på Statoil´en der du bor. Ville du vært trofast mot Statoils trivelige folk hvis du sparte 4000 kr. i året på å fylle hos de like hyggelige folka på Esso rett over veien?

PPS: La meg hør fra deg i kommentarfeltet; når byttet du bank sist?

 

 

Del

Kommentarer (56)

  1. Kjetil Karlsen

    Har jo liksom hatt en følelse av at det var ett eller annet pussig med banken min, DnB, der jeg liksom skal være vip-kunde. F.eks. når de inviterer meg med på fotballkamp (jeg er ikke interessert i fotball), eller når jeg blir invitert på foredrag med gratis lunch (alle vet at det finnes ikke noe som heter gratis lunch). Ved et par anledninger det siste året har jeg gått til banken min og forsøkt å ta ut penger – da har jeg blitt møtt med en tone som noen kunne oppfatte som litt belærende, og fått beskjed om at de ikke kan hjelpe meg, de oppbevarer nemlig ikke kontanter i banken. De har sagt jeg måtte gå på postkontor dersom jeg trengte penger. Det har ikke hjulpet at jeg har minnet om at jeg er vip-kunde, og at jeg syns det er bekymringsfullt når de ikke har penger i banken.
    Takk for en velskrevet og tydelig tekst, Lise Askvik. Jeg har nå bestemt meg for å skifte bank. Har du noen å anbefale i nærheten av IKEA i Asker?

    1. liseaskvik

      Huff, ja jeg er dessverre ikke overrasket. Takk for kommentar og innsyn i en VIP-kundes dårlige erfaringer 🙂
      Noen som kan tipse Kjetil om en bedre bank?

      1. Ole Narverud

        Takk for fint innlegg, Lise! …og til Kjetil.. Bytt til DEN DANSKE BANK! Kona og jeg har hatt denne banken helt siden de het Fokus Bank.
        Har gode produkter og rentebetingelser, og rådgivere som følger deg opp.
        mvh Ole N

      2. Ikke velg Danske Bank. Har den jeg og den eneste grunnen jeg bruker den er fordi jeg har førstehjemslån og får ikke bedre lavere i en annen bank da jeg mister den fordelen. Men jeg har kun lånet der, lønna havner i Storebrand Bank. Sparer masse på nesten gebyrfri bankkort (betaler årsgebyret VISA krever). Forsikring har jeg et annet sted, Storebrand suger på forsikring 🙁

  2. Trine Wilhelmsen

    Bytta fra Dnb til en lokal sparebank for en tid tilbake. Renta gikk ned 1,8 % og null gebyrer. Prøvde å forhandle med Dnb, men det var tydelig at privatkunder er nedprioritert. Ikke vanskelig å slå opp i det hele tatt 🙂

  3. Ja det er jo en grunn til at jeg bytta bank for mange år siden FRA Dnb, og telefon FRA Telenor og finner alternative måter å sende post på……..

  4. Trond Kvernmo

    Har brukt disse i flere år:
    http://bankpartner.no/
    Godt fornøyd. Er du misfornøyd ringer man bare og ber dem finne en annen bank (evt. forhandle med eksisterende bank for deg).

    1. Slike bankmeglere tror jeg mange kunne ha nytte av å forsøke, for å se hvor lett det er. Så kan man kanskje forhandle selv neste gang. Det viktige er å være en bevisst kunde.

  5. Turid Rosvoll

    Jeg fulgte med på lasset da Postbanken-mot min vilje-ble DNB.Er fornøyd med nettbanken og kundebehandlere jeg har vært i kontakt med.Har ikke lån og mine sparepenger er plassert en helt annen plass.At diverse gebyr overskrider mine renteinntekter i banken kan jeg leve med.Er aldri i banken eller minibank for å foreta uttak-der er forretningene suveren å bruke når man først handler.I utlandet bruker jeg Norwegiankortet-billig og smart.Rune Bjerke fortjener meg nok ikke som kunde,men så var det dette med nettbanken som holder meg igjen.Og trøsten må være at han får et svært lite overskudd når det gjelder min bruk av banken.Ellers er det en utrolig bra beskrivelse du har gitt og jeg tror kundeflukten øker pga av det.

    1. Trygve Lange-Nielsen

      Har akkurat samme erfaring, beholder DNB fordi nettbanken er utrolig bra og funksjonell, har sparekonto i annen bank (BN), med mye bedre rente, men dårligere nettbankløsning..

  6. Jeg har vært kunde i DNB siden banken het Fellesbanken en gang i tiden. For et par år siden bestemte jeg meg for at jeg hadde betalt nok gebyrer og renter til DNB. Jeg byttet bank og har siden den gang omtrent ikke betalt gebyr og det passer meg igrunnen veldig bra. Er forøvrig faktisk VELDIG enig i det du skriver her.

  7. Christian

    Jeg sliter litt med argumentasjonen her, jeg er selvfølgelig enig i at DNB, som alle andre banker med forretningssans, er opptatt av fortjeneste. Jeg er imidlertid av den oppfattelsen av at du som kunde også må være delaktig i å sikre en bra rente. Som kunde er du da nødt til å sjekke markedet jevnlig og informere din bank om hva konkurrentene kan tilby. Ved å gjøre dette jevnlig har jeg sikret meg en nominell rente på 2,0 og en effektiv rente på 2,7.. Det har ikke vært noe mer trøbbel enn å ringe direkte til DNB og ta dette over telefonen. For å avklare er jeg kun boliglånskunde hos DNB, jeg har lønnskonto i en annen bank, bilforsikring hos en 3. aktør ved å bruke samme prinsippet som nevnt tidligere. Hvis du bare sitter stille å ikke følger med får man dårligere vilkår, slik er det jevnt over mener nå jeg…

    1. Christian

      Jeg mente selvfølgelig en effektiv rente på 2,07

  8. John Smits

    Jeg har akkurat kranglet med DNB om renter. Etter at lånerenta i løpet av 2 år hadde blitt satt ned skarve 0.3%, mens innskuddsrenta ble satt ned med mer enn 2 % til sammen i samme periode. Hva fikk jeg til svar? Jo, de prøvde å selge meg FORSIKRINGER!!!! Utrolig! Nå har jeg likevel fått kranglet lånerenta noe ned, men det satt langt inne hos Rune Bjerkes folk, og jeg er overbevist om at de har mer å gå på. Så ny bank – her kommer jeg 🙂

  9. Har alltid vært en fornøyd DNB kunde (og er det fortsatt ). Mulig jeg er heldig som bor I en «liten» by hvor du fortsatt kan få personlig service og god hjelp også hos DNB.

  10. Kristian dannevig

    Hadde DnB 6 mnd på starten av 2000 tallet, så flyttet jeg hjem til bygda, møtte ei hyggelig dame på butikken, jeg visste hun jobbet i den lokale Sparekassa, hun spurte om hun kunne få en ærlig sjanse på å få meg og mitt over til den lokale banken. Hun fikk lov! Sparte 1,9% rente på boliglån. Samt 5000 kr i året på forsikring på like vilkår. Og siden har jeg vært der. Det slår alltid de store på alle tester. Veldig fornøyd

  11. Arthur Lothe

    Har alltid vært kunde i DNB og har ikke noe å beklage meg over, og kan ikke se hvilken bank som kan erstatte dem når du bor på landet.
    Koster ikke noe å sette inn eller ta ut penger.
    Alle banker og andre som driver med noe må tjene penger på det det driver med, den som ikke er enig i det er bare misunnelig.
    Meget godt fornøyd med DNB.

  12. Frederikke

    Har konto i DNB fra den var den lokale sparebank. Jeg har også en konto i Cultura bank – som du åpenbart ikke har prøvd ennå. Etter å ha lest ditt innlegg tenker jeg på å flytte all min bankaktivitet til Cultura. I min ungdom hadde jeg en konto i en sparekasse i Danmark. Den er nå overtatt av Nordea – og jeg var imponert over deres service i forbinnelse med at jeg måtte oppdatere den gamle konto i Danmark.

    1. Flott at du vil være en bevisst forbruker! Og det gjør godt å kjenne når bankansatte setter pris på deg som kunde og strekker seg litt lengre. Uansett hvilken bank det er. Lykke til med dine undersøkelser, besparelser og takk for at du deltar i fellesprosjektet : bedre vilkår fra banken 🙂

  13. Monica Pedersen

    Jeg har benyttet meg av Dnb i alle år. Da Akademikerne byttet over til Danske Bank, byttet jeg og min familie over. Mest for å være lojal mot kollektiv avtale. Det endte opp med ett år med misnøye; de var ok på kundeservice, men selve nettbanken var treeeeeg! De har ikke mulighet til å chatte med banken, det tok evigheter før transaksjoner ble oppdatert osvosv….. Vi har nå byttet tilbake til Dnb, der vi fikk gode betingelser. De er proffe på nettbank og vi er veldig fornøyde! Blir ikke å bytte til noen annen bank med det første.

  14. Jeg hadde DnB i «gamle»dager, men da jeg fikk beskjed om å gifte meg for å få lån da jeg skulle kjøpe min første leilighet, så bytta jeg bank tvert. Jeg kjøpte Dine Penger, og tok utgangspunkt i rentebarometeret. Deretter begynte jeg å ringe småbanker med lavest rente. Jeg pratet med banksjefen selv i Sparebank 1 Hallingdal, og jeg fikk tilslag på lån pr telefon! (og ettersendte nødvendige papirer så det formelle var i orden). Jeg har blitt der siden, selv om rentene har vært noe høyere i korte perioder. Jeg fikk tildelt en fast kontaktperson som har gitt meg enormt med tillit, og har hjulpet meg i oppstartsfasen. Idag har jeg en EK på 7 siffer takket vært deres medhjelp i min oppstartsfase på boligmarkedet (Jeg hadde 20.000 på BSU, og har kjøpt/solgt/pusset opp boliger med god fortjeneste og thats it!) Bankkostnader for øvrig har jeg regelmessig sjekket, og de har som regel vært blant de beste.

    Det var ikke bare DnB som ikke ville gi meg lån i 1999/2000, heller ikke Postbanken, Nordea eller andre banker ga meg lån. Min inntekt var for lav, og jeg hadde ikke egenkapital eller kausjonister. Så jeg er evig takknemlig for små lokale banker som tar godt vare på sine kunder! Og selvom jeg har min bank i Hallingdal, så bor jeg selv i Oslo (bodde i Drøbak på daværende tidspunkt, og har aldri hatt relasjoner til Hallingdal på noen måte), og jeg har aldri hatt behov for å møte opp personlig i banken. Alt er ordnet pr post, e-post og telefon – ingen problemer what so ever..

    Så jeg støtter bankbytte fra store banker til små banker!

  15. Arianne My

    Jeg byttet bank fra DNB til en Sparebanken 1 i august 2015. I nov 2014, tok jeg ut det som stod inne på dnb sine konti, som jeg hadde disponert der altfor lenge…Dnb har elendig kundeservide, de misinformerer kundene, holder seg ikke til bankreglementet, og lyver…Dnb er en vits for småfolk, som bare har litt å leve av. DNB fortjener kun et dårlig rykte, så langt i deres historie….

  16. Liselotte

    Banken sin jobb – som enhver annen forretningsvirksomhet – er å tjene penger. Mest mulig penger. Det burde ikke være oppsiktsvekkende. Helt enig i at man bør være en bevisst forbruker, og sjekke vilkår. Det gjør jeg. Men jeg bytter ikke. Jeg gjør bank eller forsikringsselskap oppmerksom på at jeg har et bedre tilbud annetsteds, og spør om de kan matche det. Så langt har svaret vært ja. Jeg får bedre vilkår – og slipper å bytte. Mitt beste kort i forhold til DNB er fagforeningsmedlemskapet mitt. Ikke fordi de har en kjempegod avtale med DNB, men fordi de har en knallgod avtale med en annen bank. Medlemskapet kombinert med mitt lange (og for DNB lønnsomme) kundeforhold gjør at min lånerente er bedre enn den du ser i rentebarometeret deres.

  17. Jan Georg Olsen

    Har prøv enn 5-6 forskjellige banker. De fleste har en middels til dårlig og treg nettbank. Uoversiktlig, tungvint og trege servere. Jada ,DNB er «noe» dyrere, men vet ikke ennå om noen har en bedre nettbank.?? Jeg opplever en god service pr. telefon og chatten. Som nr 1 er det for min del en god nettbank som teller mest. Basta.

  18. Jeg har vært kunde i DNB så lenge jeg kan huske og har alltid vært fornøyd. Frem til jeg skulle ha huslån. Har hatt DNB sin totalpakke med visa + MasterCard i alle år, mastercardet er stort sett blitt brukt i nødstilfeller, men også litt utenom, men har aldri hatt problemer med å betale tilbake småbeløpene. Har billån i DNB og god betalings historikk. Da jeg søkte boliglån med fast jobb 100 % stilling samt tilgjengelig kausjonist, fikk jeg blankt avslag. Da jeg ba DNB om å redegjøre hvorfor jeg fikk avslag fikk jeg slengt i trynet «Vi ser at du har benyttet deg av mastercardet ditt her hos oss. MasterCard er det vi beskriver som negativ gjeld og da bruker du penger du ikke har. Hvordan skal du klare å betale et alternativt lån hvis du allerede bruker penger du ikke har?». At konsulenten i tillegg var sur og småfrekk var nok for meg. Byttet til min lokalbank – fikk lån på dagen, oppussingspenger og i tillegg bedre rente + utrolig trivelige folk! 🙂

  19. Kent-Willy

    Har for tiden Nordea som hovedbank forbindelse. Har også konto hos DNB, men den er sovende.
    Har stort sett vært fornøyd med Nordea, og grunnen til at jeg byttet til dem er at jeg fikk avslag på lånesøknad hos min gamle bank (Trøgstad Sparebank som føltes som en Tryne tillegs bank). Nordea fikk jeg positivt tilbud med en gang.
    Nå har jeg imidlertid begynt å reagere på rent tilbudene knyttet til Lønnskontoen, Sparekontoen og Lånekontoen.
    Ved forrige renteendring endret de mitt lån fra nominell rente på 3,85% og en effektiv rente på 4,10%. Denne runden endret de mitt lån fra nominell rente på 3,60% og en effektiv rente på 3,85%.
    Ved forrige renteendring endret de min sparekonto fra 2,00 % ned til 1,40%. Denne runden endret de min sparekonto fra 1,40 % ned til 1,00%.
    Dette er jeg meget missfornøyd med. Jeg liker ikke den store differansen banken har på rentejusteringene på innskudd og utlån.
    Dersom de ikke er med på å justere denne skjevheten, vil jeg bytte til de som gir beste sparebetingelsene og beste lånebetingelsene (ikke nødvendigvis i en og samme bank).

  20. Alma Grethe

    Jeg byttet bank i fjor til en Danske Bank, tommel opp for de, sjelden en møter så hyggelige folk. Fornøyd bank kunde.

  21. Hei Lise,
    Jeg hadde også DnB for en lang periode. Nå er jeg kunde i BN Bank og en bedre bank får du ikke. Der setter de faktisk ned renten uten at Norges Bank har gjort det. De har et ønske om at deres bank skal være den beste uansett for kunden. Alle burde bytte til denne banken mener jeg 🙂

    1. Jeg er også veldig fornøyd med BN-bank så langt. Og den dagen de ikke innfrir bytter jeg igjen.

  22. Bruker kun DnB sine korttjenester og har lønnskontoen der.
    Har i tillegg forsikringene mine i DnB.

    Det eneste som irriterert meg med DnB er at når noen overfører penger til meg, da tar de alltid to- vanligvis tre dager før pengene er på min konto…
    Når jeg overfører penger til andre skjer det øyeblikkelig…
    Jeg har tatt dette opp med banken, og de nekter for at det skjer…
    Også lønna bruker flere dager på veien…

    1. Påfallende. Prøv et bankbytte. DNB trenger et spark i stussen for å gjøre seg litt mer lekke for kundene. Jeg har BN-bank som lønnsbank og der står pengene samme dag som P4 betaler meg. Ikke skjønner jeg hvorfor ikke DNB klarer det samme.

  23. Margrethe Otto Skar

    Amen til deg Lise! Det er helt riktig at du ikke kan sitte på gjerdet og TRO og HÅPE du får de beste betingelsene! Å bytte leverandør kan være meget gunstig, men det er også smart å BE om den beste renten. Den kommer nemlig IKKE REKANES på en fjøl. Jeg ber kundene min om det samme – du må be om beste vilkår – eller bytte! Så du forresten «Keiserens nye klær» hvor Russel Brand setter søkelys på kaptialismen og de 1% rikeste og hva som må til for å endre denne usunne utviklingen. Vi blir rett og slett ført bak lyset – og de rike får mer og mer. Anbefalt seeing fra meg. Takk for at du setter fokus på privatøkonomi og smart sparing. Klem, Margrethe – Ditt Motto

    https://tv.nrk.no/program/KOID22002815/kapital-russell-brand-keiserens-nye-klaer

    1. Takk for kloke ord og link til dokumentar! Jeg så deler av den, skal forsøke å få sett denne nå, men NRK har ikke rettighet til å sende utenfor Norge og nå bor jeg på Sicilia så jeg må se når jeg kommer hjem om ikke så lenge.

  24. Christin

    Har hatt BN Bank i rundt 10 år. har ikke savnet en fysisk bank en eneste gang. Jeg hadde fortsatt konto i en Sparebank1 hvor jeg skulle ta ut kontanter til en konfirmasjonsgave for 6 år siden, siden jeg ville ha pene, hele tusenlapper. Jeg troppet opp 14.02. Nope, da var den delen av banken stengt. Jeg kunne møte en rådgiver, da. Søke om lån og sånn. Men mine egne penger kunne jeg ikke få. Da måtte jeg møte opp mellom 10 og 14. Kjøss meg bak.

  25. Tanja Bekkelund

    Hadde 500 tusen i. Dnb 50 tusen var også der spart på 1 år.
    Hatt samme konto i 20 år
    Fikk ikke 800 tusen til mellomfinasiering.
    Kasta meg rundt bytta til Grue sparebank.
    En fra dnb beklager personlig at de oppe nekta han hjelpe meg.
    Han så vi var nøkterne med økonomien
    Savner nettbanken men går ikke tilbake av prinsipp
    Har konto der som brukes lite

  26. Georg Ordemann

    Veldig bra innlegg Lise
    Du belyser to ting særdeles godt: Det ene er at vi har stort fokus og bruker mye tid på å finne den billigste kjøttdeigen og ikke minst billigst drivstoff. Er det noe vi er obs på, er det annonser på mat, og lysende neonskilt på bensinstasjonene.

    Det andre er at Rune Bjerke er en fantastisk dyktig toppsjef… Ikke verst å skape et overskudd på 20 milliarder. Men som du så bra belyser – på bekostning av en ordinær families bekostning. Det er rett og slett kvalmt å tenke på hvor mye penger en mengde mennesker spar ned lommene på eierne av banken. Lommer som allerede er vel overfylte. Og ikke minst den arrogansen banken viser overfor de som er lojale mot banken. DNB er det beste beviset på at service og velvilje KUN går en vei. Vi tenker ofte at banken er grei med oss siden de lar oss få låne penger av dem, men uten dette lånet tjener de jo heller knapt penger. Det andre er gebyrene… Blir rett og slett uvel av å tenke på det.

    Så til den beste måten å vise hvem som bestemmer. Rett og slett vise hvor makta ligger: BYTT BANK.
    Gå inn på Finansportalen. Der kan du veldig enkelt sammenligne og få hjelp til å bytte bank. Og det beste av alt: Du sparer et betydelig beløp som kan brukes til helt andre ting. Kanskje det er her du finansierer den årlige turen til Maldivene for deg og din kjære… Om ikke, finansierer du ytterligere en Mercedes i garasjen på eierne.

    VALGET ER DITT!

    1. Takk for kloke ord!

  27. Jeg søkte DnB om mellomfinansiering ved kjøp av ny bolig, og opplevde at de var utrolig vrange, mistenksomme og kjipe. Til tross for at jeg aldri har misligholdt noe og har hatt dem som bank i all min tid – – det var ikke grenser for hvor vanskelig det skulle være med lån og for hvor vanskelig de trodde det skulle være å selge en sentral leilighet i Oslo akkurat i år. Så da byttet jeg til Obos bank, og fikk flotte vilkår, fikk kjøpt meg bolig (og min egen gikk over takst, som alt annet i Oslo i år) og renta er VELDIG mye lavere enn i DnB, Obos bank anbefales på alle måter. Hvem tror du betaler for de flotte nye lokalene til DnB sentralt i Oslo?….

  28. Carl Fredrik

    Er tidligere akademiker-kunde i DNB. Har fått utallige tilbud fra andre banker og forsikringsselskap men ingen har vært ikke nærheten av å matche DNB. Tjener 5-10 000 i året på å være hos DNB.

    1. Strålende at DNB er gode på noen kundegrupper!
      Og det stemmer sikkert at du tjener godt over landssnittet?
      Takk for tilbakemeldingen din 🙂

  29. Mari-Louise

    Haha jag är tyvärr en av de som är alldeles för dålig på att byta bank. Har DNB men är ohylligt less på dem, jag blev faktiskt inspirerad av att läsa detta. Det är nu förmodligen dax att ta tag i detta och se över vad jag kan tänka mig istället.

  30. Bjørnar

    Huff ja, skulle ønske vi bodde i et land hvor bankene gikk med underskudd. Så kunne bankene kjenne litt på hvordan det er å ikke være mangemillionær. Jeg er helt enig i at vi trenger dummere ledere i bankene våre, slik at vi en gang for alle kan bli kvitt disse solide pengemaskinene. For ikke å snakke om eierne deres. Det er en kjent sak at alle som eier aksjer i Norges største bank er mangemillionærer, og kommer fra land vi ikke liker å sammenligne oss med. Skulle ønske det var mulig for mannen i gata å kjøpe aksjer i denne banken. Eller nei, det skulle jeg ikke ønske. For hvem vil vel eie en andel av en bank som går med stort overskudd? Vi vil jo ha banker som beveger seg på konkursens rand. Hvor både ledere og eiere kan kjenne litt på den følelsen vi ikke-millionærer har når kontoen nærmer seg null før lønningsdag.

    Det verste av alt er at det er så vanskelig å bytte bank i Norge. Jeg har sittet i mange år og irritert meg over at jeg har skrevet livstidskontrakt med Norges største bank. Det er jo umulig å finne ut hva andre banker tilbyr av priser og produkter. Hvorfor har ikke kunderådgiveren min i Norges største bank ring meg og forklart fordelene ved å bytte til en annen bank? Forresten, det er jo ikke så rart, for alle vet jo at «jo bedre service du får fra banken din jo mer skeptisk bør du være».

    Skulle gjerne skrevet mer utdypende om dette temaet, for solide banker som tjener penger er noe herk. Og gode ledere som sikrer overskudd og arbeidsplasser er enda verre. For ikke å snakke om disse forferdelige utenlandske eierne, som stjeler pengene våre. Men nå må jeg gjøre noe viktigere. Bytte kanal på radioen min. Selv om radiokanaler ikke er opptatt av å tjene penger, har ledere som ikke får lønn og veldig snille eiere som kun tenker på lytternes ve og vel, drister jeg meg til å bytte kanal nå. «Grundige undersøkelser» viser at den kanalen jeg nå lytter til er dårligst på alt, og alle vennene mine mener det samme. Så da har jeg ikke noe valg……

    1. Bjørnar

      Ny har jeg byttet kanal, og er superfornøyd! 🙂

      Leste ellers nettopp at tyskerne har skjønt det: http://www.nettavisen.no/na24/storbank-tapte-56-mrd—kutter-9000-jobber/3423152799.html

      Deutsche Bank tapte 56 milliarder kroner i tredje kvartal, og sier opp 9000 ansatte. Det er banken sin det! Hvorfor finnes det ikke slike banker i Norge? Som ikke flår kundene sine, men heller sørger for at irriterende ledere får sparken og at kyniske og grådige eierne taper penger. At det går med noen arbeidsplasser i dragsuget, får vi bare leve med. Det viktigste er å gi «store banker som har store tanker om seg selv» en ordentlig lærepenge.

      1. Takk for info. I Norgee «gikk det jo med» 1500 arbeidsplasser da Rune Bjerke – stikk i strid med hva statsministeren (hans tidligere svært nære venn Jens Stolenberg) sa at var nødvendig. En svært påfallende episode.

      2. Bjørnar

        Ja, enig i at det er påfallende at ikke alle bedriftsledere gjør som statsministeren sier (i alle fall hvis de er nære venner). Det burde jo være slik at ingen kan bli sagt opp hvis statsministeren mener det ikke er nødvendig. Er det ikke et land som fungerer slik? Tror det heter Nord-Korea….

  31. André Tollefsen

    Vi hadde boliglån hos DNB som stort sett var grei skuring. Når vi kjøpte ny leilighet kollapset systemet deres helt. De klarte ikke å trekke nedbetalingen fra lønnskontoen min, så jeg måtte ringe dem hver måned for å få det gjort. Kundebehandleren bekreftet hver gang at det var i orden, men plutselig fikk jeg en faktura i posten med forklaring om at hele lånet hadde forfalt grunnet manglende betaling. Da byttet jeg bank.

  32. Cecilie B.

    Hei! Ville bare nevne at det er et par ting til man kan se på når man skal velge bank. Eksempelvis gir min arbeidsplass (jobber i en lokal sparebank) årlig ut rundt 80 millioner i rent samfunnsutbytte (tall fra 2014) og allmennyttige formål. Ikke så lett eller naturlig å tenke på i den heftige rente- og gebyrdebatten som jo påvirker oss personlig, men når man tenker seg litt om vil nok de fleste på en eller annen måte sette pris på betydelig støtte til for eksempel idrettslag, idrettshaller, kultur og infrastruktur for å nevne noe. Så vet man at pengene hovedsakelig ikke går til rike sjeiker i Saudi-Arabia, men en stor del av kaka går også til nye håndballdrakter til Ingeborg på 8 år eller ny flerbrukshall i et grisgrendt strøk som ellers ikke får noe. Nå har jo banken eiere som krever avkastning, men ofte er sparebanker lokalt eiet via egenkapitalbevis. Min bank er for eksempel i stor grad eiet av egne ansatte. Jeg vil altså oppfordre til å velge en bank som gir noe tilbake til samfunnet der du bor.

  33. Tore Nyberg

    Jeg synes artikkelen bærer mye preg av personlig innstilling overfor DNB, og ikke nødvendigvis gode argumenter for å flykte fra DNB.
    Personlig har jeg brukt NORDEA i veldig mange år.
    Om man googler den ene eller den andre banken vil man alltid finne noen som for alt i verden fraråder å bli kunde. Og på den andre siden finner man de som er fornøyd. Det finner du sikkert hos DNB også.
    Det viktige er å følge opp egne vilkår hos banken, og ta en prat med rådgiver om lån, renter, aksjer og annet forhånd man eventuelt måtte ha med banken. Selv har jeg rentevilkår på lån som ligger som nr 3 på listen i finansportalen, selv om ikke Nordea gir dette sånn uten videre.
    Personlig rådgiver, og en som kjenner deg som person, har jeg opplevd svært positivt i mitt forhold til NORDEA.

    1. Selvfølgelig er dette et innlegg om personlig innstilling. Det er nettopp det en blogg er.
      Og kritikken er tuftet på min analyse av hvilken lojalitet ledelsen i DNB utviser overfor sine interessehavere: eierne og de vanlige kundene. Kunder med over snittet i inntekt får sannsynligvis en bedre behandling enn andre. Og eierne får mye mer enn jeg synes de skulle hatt. Jeg er ikke alene om å mene det, derfor bør folk tenke over sitt forhold til banken. Uansett hvilken, men spesielt hvis det er DNB.
      Godt at du er fornøyd med din bank!

      1. Bjørnar

        Ja, disse lederne som er så lojale overfor eierne sine er et stort problem. Særlig i bedrifter som gjør det bra og tjener penger. Burde det ikke vært slik at når overskuddet i en bedrift blir for stort, kan Staten gripe inn, på vegne av oss «vanlige folk», og ta over både ledelse og eierskap? Jeg synes dette både burde gjelde banker og radiokanaler. Så kan kyniske og griske ledere og eiere konsentrere seg om selskaper som går med underskudd.

  34. Julianne Skovli Gåsvær

    Hei Lise, tusen takk for at du nevner oss i innlegget ditt, vi har fått mange ekstra henvendelser som følge av dette og vi skal ta godt vare på alle. Ingen bank er best for alle, men det er viktig at den enkelte får gode råd om hvilken som passer for seg 🙂 Med vennlig hilsen Julianne, Markedsansvarlig i Eiendomsfinans.

    1. Hei du! Det er ingenting å takke for. Jeg er bare ute etter at folk må bli bevisste sin makt som bankkunder. Dersom dere eller andre kan hjelpe oss så er det til alles beste. Og om Dnb blir presset til å gi kundene mer og at de selv grafser litt mindre, ja så mener jeg det er et stort gode.
      Lykke til i arbeidet med å hjelpe mange til best mulig bank!

      Mvh Lise

  35. Jeg tok ut pengene i Dnb, da de innskrumpet Filialen i Bergen sentrum til nesten ingen ting.. Og de fikk et køsystem der det er umulig å se når det var min tur .. Pengene satt jeg inn i Sløsebanken rett vest 🙂

    1. Klok mann, Gunnar! Og når får DNB også et kjempesøksmål på nakken. Maken til folk og ledelse – her er det lite som handler om kundens beste. http://www.nettavisen.no/na24/varsler-gigantsksmal-mot-dnb/3423182772.html

  36. Hvorfor tror folk det gir en fordel å ha vært kunde lenge i samme bank? De er jo i det beste fall naive.
    Kunder som tror de drar fordeler av å ha vært «lojal kunde» er jo presis det motsatte – de blir flådd med høye gebyrer og renter.

    1. Veldig godt poeng!
      Jeg tror folk føler trygghet ved å ha samme bank så lenge, og da innbiller mange seg at de også får noe igjen for svinhøye gebyrer.
      Not so.

      Mvh Lise

Write a Reply or Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.